Tips inför skolstarten: Så gör du ditt barn redo för det nya skolåret

För barn är känslan inför skolstarten dubbel. Å ena sidan går sommaren mot sitt slut och nya arbetsuppgifter väntar, men å andra sidan kommer de att träffa sina vänner igen. Hjälp barnet att hantera sina känslor genom att förbereda skolstarten i förväg.

Ibland uttrycker barn inte sin oro med ord. Var uppmärksam på beteenden som ger en ledtråd till hur ditt barn känner. Hen kanske kräver din uppmärksamhet mer än vanligt, sover dåligt, är irriterat, har svårt att koncentrera sig eller gråter utan anledning.

Underlätta skolstarten för ditt barn med följande tips:

Prata med barnet

Det första steget är att ta reda på vad ditt barn tycker om att börja det nya läsåret. Se till att barnet förstår att du stöder hen hela vägen. Det är viktigt för hen att känna sig bekväm med att prata med dig om sina kamrater, lärare och lektioner.

Låt ditt barn veta att hen alltid kan prata med dig om sina tvivel, rädslor eller någon annan obehaglig känsla. Visa tålamod, förståelse och uppmuntran. Genom att lära dig hur hen verkligen känner kan du bli en bättre förälder. Om ditt barn har frågor som du inte vet svaret på ska du inte gissa. Ta tillfället i akt att hitta svaren tillsammans.

Om möjligt, överväg att ta ledigt den första skolveckan så att du kan hjälpa ditt barn att vänja sig vid de nya rutinerna.

Hjärngympa

Under sommaren har barnen mindre möjlighet att använda vissa kunskaper och färdigheter som de har skaffat sig under läsåret. Hjälp dem att komma tillbaka till skolan eller förskolan genom lägga till några aktiviteter i deras dagliga rutiner som stimulerar koncentration, minne och uppmärksamhet.

Läsning är ett av de mest effektiva sätten att stimulera barns hjärnor. Börja läsa tillsammans varje dag cirka 1–2 veckor innan skolan börjar. Stimulera logik och fantasi genom att ställa frågor till ditt barn om vad som händer i berättelsen.
Om ditt barn är äldre kan du ta reda på vilka böcker hen kommer att använda under det nya skolåret. Hjälp ditt barn att bekanta sig med böckerna innan skolan börjar. På så sätt kommer hen att känna sig mer självsäker på lektionerna.

Justera sovrutinerna

Skapa sovrutiner med rimliga tider så att ditt barn får det lättare att följa en sovrutin när skolan börjar. Det gör det enklare vid skolstarten och säkerställer att ditt barn får tillräckligt med sömn. Barn upp till 12 år bör sova 10–11 timmar per natt för att vara utvilade.

Tillräckligt med sömn förbättrar ditt barns förmåga att koncentrera sig, lägga saker på minnet och vara kreativ. Om det är svårt för hen att somna kan ni göra en avkopplande aktivitet innan sänggåendet. Det kan till exempel vara att ta ett varmt bad eller lyssna på lugnande musik.

Låt barnet välja saker till skolan

Tillbringa en dag med att shoppa tillsammans. Ge ditt barn alternativ inom ramarna för din budget, men låt hen fatta det slutliga valet. Om barnet får välja saker själv, så kommer hen att vara mer entusiastisk att använda dem och får samtidigt träna sin organisationsförmåga. Vi rekommenderar att du shoppar i god tid så att barnet hinner få alla saker innan skolan börjar.

När det gäller barnkläder bör du välja kläder som barnet kan ta på sig själv. Om det finns regler om social distansering och föräldrar inte får gå in på förskolan eller skolan så underlättar det för barnet att ha kläder som hen kan ta på och av själv.

Skapa en plats och ett schema för skolarbete

Oavsett ditt barns ålder, så måste en plats för studier inredas och organiseras efter hens behov inför varje nytt skolår. Platsen ska inspirera till kreativitet och koncentration.

När du ordnar platsen till ditt barn bör du tänka på följande: val av färg, stol, belysning och förvaring.

Vissa barn ser fram emot skolstarten medan andra känner oro. Oavsett hur ditt barn känner inför det nya skolåret, så kan du avsätta tid till förberedelser för en smidig övergång från lediga sommardagar till hektiska skoldagar.

Previous Post
Next Post

Leave a Reply