Den läckra pumpan, vår vän under hösten

Förutom det dagliga skapandet av barnkläder vill IELM-teamet söka och experimentera de olika fasetterna i vardagen. Idag erbjuder vi  en liten resa i den kulinariska världen med två enkla recept som vi testade och som har fördelar för både små och stora.

Varje år är pumpan „stjärnan” när det gäller läckra och hälsosamma grönsaker. Pumpabaserade rätter  är inte bara läckra men de också hjälper till att balansera kroppen genom intag av vitamin A, provitamin A-beta-karoten och C-vitamin.

Bland fördelarna med denna supergrönsak nämnar vi följande: förbättrar syn och hudkvaliteten, stimulerar viktminskningen (fiberkälla), skyddar hjärtsystemet genom att minska LDL-kolesterolet, förstärkning av immunsystemet, minskning av muskel feber efter fysisk ansträngning  och en snabbare återhämtning, bättre humör (pumpan innehåller tryptofan som hjälper  produktionen av serotonin , lyckohormonet).

Vi samlade från iELM kulisserna två enkla, goda och närande recept för att välkommna dig idag: krämig pumpasoppan  och stekt pumpa med honung.

Krämig pumpasoppa, hälsa, hälsosam mat

Man behöver 30 minuter för att laga en krämig pumpasoppa. Ingredienserna vi behöver är: 800 gr pumpa, salt, peppar, 2 matskedar olivolja, 1 paprika, 1 chili, 1 selleri, 2 vita lökar och 2-3 vitlöksklyftor.

Rengör pumpan och skär den i småbitar; koka i vatten med salt och lägg till några droppar olivolja. Sedan  låt den koka. Rengör alla andra grönsaker som nämns (selleri, vitlök, lök, paprika) och  koka dem tillsammans med pumpan. Efter en stund kontrollerar vi om grönsakerna kokades tillräckligt ; vi sätter dem i sikten och vi blandar pumpan och sellerin genom att använda antingen en mixer eller en blandare. Vi får en pumpapuré, som vi blandar med såsen där purén kokades. Tillsätt olivolja, salt och peppar efter smak och låt soppen koka.

Pumpasoppan är färdig! Den kan serveras med färskt bröd, krutonger , den kan dekoreras med paprika kryddiga flingor eller med pumpafrön, beroende på dina önskemål.

Stekt pumpa med honung, hälsosam mat, hälsosam efterrätt

Det är enkelt att laga stekt pumpa med honung. Vi värmer ugnen väl och vi täcker en bricka med  bakplåtspapper . Pumpan skärs i skivor eller i smådelar  , vi lägger undan fröna och sedan lägger vi allt i en bricka; på toppen lägger vi lite olivolja,  en skedspets  av muskot och kosher salt. Baka i ca 20 minuter. Doften av stekt pumpa kommer att kännas i varje hörn av huset! För en hälsosam efterrätt, servera bakpumpan med honung, kanel, nötter eller kaju, enligt dina önskemål.

Smaklig måltid!

Previous Post
Next Post

Leave a Reply